Sunday, November 28, 2010

27 Nov, trip ke Melaka

1-semalam(27 nov, sabtu) aku bangun pagi lmbt sket, sbb semalamnya(jumaat) aku penat sgt kelas pagi dan petang, pstu drive blk umah time jem lak tu..aku bgn pagi je, terdengar suara org borak2+gelak2 kat bawah..sdare aku la tu..dorg sampai tgh malam ari jumaat..drpd kelantan..fuh penat tu..kalau aku drive jauh2 mcm tu..konfem smpai umah kepala panas gila..sbb concentrate banyak sgt kot..aku concentrate study time spm time form 5 dlu pon x cmni..zzz

2-time tgh sarapan, mak aku ajak join skali gi melaka, rumah tunang sepupu aku(lelaki)..tunang dia umur 18 tahun, dia umur 26 tahun..bestnye..aaaaaaaaaa...aku tgh mamai pagi2 tu, punye lama pikir nak join ke x gi melaka ni..skali..sepupu aku tu beriye-iye lak ajak..aku pon join je la..lgpun sdare aku tu x penah gi melaka, dorg nak carik highway ke melaka pon xtau..aku tau la sikit2..ikut tol bangi je..pstu ikut signbod..aku drive satu kete, pak sedare aku drive satu kete..dua kete la..aku drive depan..aku ingat susah gi ayer keroh(melaka) ni..sekali..senang je..bila da smpai highway, terussssssssss je smpai msuk persimpangan ayer keroh, pstu jumpa tol ayer keroh..pihak perempuan tu dah tunggu kat tol tu utk bawak kitorg ke rumah dia..sbb nak gi rumah dia punye la banyak simpang..aku.follow je kete dia..satu simpang pon aku x ingat..banyak sgt..

3-smpai umah dia, aku dah mabuk dah..pening sgt drive belok2..nasib x kuar buih kat mulut aku..nasib nasib..pstu kenal2,salam2,senyum2,usha2..tunang sepupu aku tu..cun..aku usha dia 2 saat pstu terus mengalihkan pandangan ke luar pintu..aku x sanggup usha dia lama2..kang angau..lepas borak2..kitorg dipelawa makan..lauk yg dorg masak..banyak gilaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...ada ikan bakar,ikan tiga rasa,kari ikan,ayam rendang,sayur goreng dan kerang rebus..sedap2 lak tu..mmg melantak la aku..org len da abis makan, aku tgh kebas kerang lagi..zz..sedap lak kerang tu..fresh from sea..ahli keluarga dorg sendiri yg tangkap time turun ke laut semalamnya..bagus famili dia..sanggup turun ke laut sbb kami(pihak lelaki) nak dtg melawat..kepada pakciks dan makciks di luar sana, saya ada sesuatu nak bgtau..kalau saya jd bakal menantu anda, saya takkan turun ke laut..tapi saya akan terus menyelam lam laut tu kutip kerang satu-persatu, tangkap ikan guna tangan, dan mencari serpihan2 kapal titanic yg karam kat laut di malaysia ni utk pakciks dan makciks..jadi..fikir-fikirkanlah..

4-lepas makan, kitorg sume ke ruang tamu..buat dua group..kat depan utk laki, belakang sampai la ke dapur utk pmpuan..dua group ni dipisahkan oleh sofa2 di ruang tamu tersebut..aku sebagai satu-satunya remaja lelaki di rumah tersebut..tidak boleh bercampur dgn group lelaki, sebab dorg tgh bincang psl urusan kahwin tu..tok kadi pon ada kat situ..sepupu aku tu bagi dokumen2 yg dia dah sediakan..pstu tok kadi tu ajar psl akad nikah(bulan 12 ni sepupu aku tu kahwin)..sebutan cmne, pakaian cmne..aku dgr..cuak je.."kahwin koboi" jela..kan sng..so aku duk kat sofa tu..tengah2..best gak duk tgh2, dpt dgr dua2 group bincang2..group pmpuan tgh bincang psl mas kahwin, jenis katil dan suhu aircond utk dorg psg time mlm pertama..zzzzz xdela, memain je...zzzzzzzzzzzzzzz...

5-pastu time nak balik, kete pak sedare aku tu lak xleh hidup..toyota unser..skali cek2..bateri prob..kitorg pon tolak la kete tu, aku ingt kete tu berat..tgk2..ringan..zzzzz..(ke aku yg kuat sgt? zzz)..lps tolak jap, dptla idup kete tu..pstu kitorg menghala ke rumah sdare lak..anak saudara kepada ayah kepada sepupu aku..tp aku ngn dia bukan sepupu, sebab dia sepupu belah ayah sepupu aku, aku lak sepupu belah mak sepupu aku..eh apa mcm bengong je statement aku ni..aaaaaaa..ini namanya "encrypted statement"..hanya org2 yg beriman boleh memahaminya..zzzz..utk gi ke rumah dia..bakal bapa mertua sepupu aku tu tolong tunjuk jalan..dia drive kete dia, kitorg dua kereta follow belakang..ha time ni lawak tahap gaban..aku gelak sorg2 lam kete..sbb org len lam kete aku x paham apa yg lawak..cmni kisahnya..bila dah smpai taman 'sepupu kpd sepupu' aku tu, ada 1 simpang tiga..sepupu aku(menaiki kereta bakal mertuanya iaitu Viva) dan pak sedare aku(menaiki kereta Unser..pak sdare aku ni penah gi rumah anak sdare dia situ..dia ingt lg jln) dua2 masuk simpang lain..aku da pening nak follow sape..kitorg dr jalan lurus, pastu Viva masuk simpang kiri, Unser masuk simpang kanan..aku...stuck kat tgh2..nak follow mana satu ni???? zzzzz..tergelak aku sorg2 lam kete..zzzz serius kalo korg ada lam kete time tu, korg gelak smpai semput..zzz..last2 aku follow Unser..ikut kanan..sampai gak ke rumah yg dituju..

dlm sejam je lepak rumah tu, pstu kitorg balik..dlm perjalanan balik..hujan lebat gila..abis kabur pandangan aku tgh drive..nasib aku pakai spek baru, clear gila nmpk :"> ...aku nak drive laju2 time tu, tp pak sedare aku da pesan awal2..drive slow2 je..so aku drive 90-120 je..slow gila..ngantuk aku lam kete..zzz..begitulah..peristiwa rombongan ke melaka, utk berkenal-kenal dgn bakal isteri aku..eh pehal keyboard ni autotype tetibe..salah2..bakal isteri sepupu aku..aku ni xnsem, mana ada org nak..a wise man once said, "They all deserve a better man".
Sekian.

2 comments: