Thursday, November 18, 2010

Kisah Hari Raya Kedua - Langgar Kereta

1-Harini (khamis) aku gi kajang, matlamat utama nak gi Focus Point sebelah Czip Lee utk beli spek baru..sbb aku tgk kt tv aritu, ada iklan psl Sale kat Focus Point..tapi x jumpe yg berkenan..

2-then time nak balik, nak pusing kat simpang dekat Pusrawi Kajang, kete depan (Proton Wira) tetibe stop..aku pon apa lg..terlanggar la..terangkat gak la kete wira tu..then lepas aku mencarut sket, kete tu berenti kat tepi..aku pon berenti la..xkan nak lari..kang polis dtg umah tangkap aku time tgh tgk anime Gurren Lagann kang camne..driver tu lelaki india umur 30-an..rambut panjang..tp pakai spek..muke baik la gak..dia amik nombo henpon aku, aku pon amik nombo henpon dia..nama dia Mani..padanla bwk kete mcm..mcm..zzzzzzzz...dia kata walaupun dia stop kete tetibe, tp aku yg langgar kat belakang so aku yg salah..mmg pon..pstu dia kata dia stop kete tetibe sbb kete depan tu tetibe lalu depan dia..dia siap tunjuk2 lg kt org tu..org tu dah kuar kete lepas parking kete kat depan tu..aku da cuak da kang gaduh gak keling ni ngn org tu..then aku fikir2..kalau bwk gi makhamah pon..aku yg salah..tp gile pe nak bwk g makhamah..bayar lawyer ada la dlm 20-30 kali ganda lg mahal dr bayar repair kete tu..zzz..aku tgh migrain time tu, aku offer la setel kat situ..RM200..then keling tu kata mana bole rm200..plg kurang rm250..padahal bumper je yg kemek..tp hampir cabut la gak..zz..aku da malas da nak hulur duit time tu..

3-then dia kata ada 1 kedai kat jalan reko yg ketuk+cat kete..aku pon folo dia gi kedai tu..apek tu kata setel rm50 jela..sbb kemek sikit je..ketuk je..yg bumper belakang longgar tu dia bole tune..sikit punya hal..then keling tu mencelah..dia kata kalau ketuk nnti ada kesan cat tanggal la bla3..dia suruh cat skali..apek tu kata kalau cat+ketuk..RM180..tgh discuss2 tetibe keling tu mencelah.."ini bumper lama..tukar baru saja la"..time tu mmg aku da malas nak bayar da..ko nak tuka bumper baru, tuka la..aku bayar harga cat+ketuk mcm apek tu ckp je..last2 keling ni agree, cat+ketuk je..

4-time tu aku penah teringat dulu aku penah teman amir gi kedai ketuk+cat kete..sikit je myvi amir kemek kat tepi time tu..kene rm230..so aku malas pikir banyak, aku suruh cina ngn keling tu tunggu situ..aku gi amik duit kt atm lam Petronas kat seberang jalan tu jap..time nak amik duit..kad atm Maybank lak wat hal..transaction fail..mangkok tol..nasib baik aku ada kad matrik..kad matrik tu ada cip Bank Muamalat..isk..aku gune duit elaun foundation utk bayar setelkan aksiden...

5-then blk umah, aku ckp ngn mak aku nak gi hantar kete Viva tu gi kedai ketuk+cat..(aku x cite psl aksiden tu sbb aku dah cite dah..time drive nak gi kedai apek tu aku da call mak aku) ..lgpon kete Viva tu dah penah langgar tebing jalan sebelum ni..kemek..pastu bahagian sisi penah terguris kat tebing gak..so kene ketuk+cat blk..aku call Abammir, nak tau mana satu kedai yg murah utk ketuk+cat kete..dia kata kedai yg belakang..(kedai tu kat kawasan kedai2 tepi restoran Village View kat Hentian Kajang) then aku drive 1 kete gi situ, akak+mak aku naik lg satu kete gi situ..bila smpai situ..aku teringat..nama tauke kedai amir gi dulu Ah Bun..mahal kedai tu..so aku gi kedai yg belakang..kedai Lee apa tah nama dia..Lee Chong Wei kot..then dia cek, kira2 harga..rm150 utk ketuk+betulkan bumper depan (dah senget+bahagian dalam patah bla3) kira murah dah tu rm150..then cat rm300..cat lak mahal..sbb kete tu warna Oren..dia kata sbb tu mahal..sbb colour..kalau warna hitam murah je..

6-begitulah kisahnya first aksiden aku dan  kereta Viva Elite aku (mak aku nye lah) dihantar ke bengkel..tauke tu kata sabtu petang baru siap..vavi lama..2 hari la kete aku kat bengkel..apa bole buat..nasib badan..lepas kne torture kat Hospital Serdang..aksiden kete lak..bak kata pepatah, bagaikan "Sudah jatuh ditimpa satellite astro"...

4 comments: